Checklista på strategiska metoder till en lyckad digital marknadsföringsplan

analysis, business, hand-3782319.jpg

Hur du som företagare lyckas online med digital marknadsföring

Året är snart slut och fler nya digitala trender väntar, alla är idag uppkopplade till sina telefoner och konkurrensen för att ranka högt online blir mycket stor. Med tanke på att människor som söker efter något på Google, är upp mot 71-92% av de som trycker på första sidans resultat. Nya appar och vanor ändras ständigt vilket gör att du måste alltid stå på tårna. Men berör detta dig? Fråga dig själv då:

Vad vill då nå med digital marknadsföring?

  • Affärer: Få fler sälj med: Leads generation, Sälj, Kostnadseffektivitet, vinst, beställningsvärde

  • PR: Bra rykte och förbättra: Kundnöjdhet, referenser, feedback, återkommande affärer

  • Produkt: Stå före konkurrenter med : Marknadsanalys, design, förbättringar

  • Varumärke: Förmedla din verksamhet med: kommunikativ affärs personlighet, hantera rykte

Om du vill förbättra något av de ovanstående rekommenderar vi dig att läsa vidare hur du kan dra nytta av den digitala världen. Låt oss börja med att berätta hur viktigt det är att ta reda på vad är det du faktiskt kan nå med digital marknadsföring? Vad har du för mål du vill nå med din digitala marknadsföring? 

Sätt upp mål inom din digitala marknadsföringsplan ger:

  • Struktur

  • Angivna mål

  • Ansvar för Return Of Investment (ROI)

Till exempel vad är dina KPI’s? (Key point indicators) Vill du ha fler besökare eller högre konverteringsgrad? Vill du att du ska ranka högt på google? Är resurserna värt att spendera på att nå dina mål? Det är viktigt att känna till vad som är möjligt och omöjligt, du kan inte förvänta dig toppresultat med låg budget eller snabba resultat, till och med när du har rätt resurser. Det är en ständig balansgång med prövningar och noggranna analyseringar.

Lägg upp komplexa mål:

  • Specifikt (vanligtvis en siffra)

  • Utmätningsbar (system finns på plats för att spåra resultat)

  • Handlingsplan (de nödvändiga åtgärder som ligger inom din makt)

  • Realistisk (Mål du troligtvis kan nå)

  • Tid (kalender bunden)

Specifika KPI’s kommer att hjälpa dig ordna en struktur som kan hjälpa dig att nå dem. Med rätt inställning och realistiska förväntningar med rätt tidsram så kan du uppnå allt. Läs vår enkla guide på hur du kan läsa data.

Förutom att sätta upp mål måste du lära känna din målgrupp. Allt kretsar runt din målgrupp, du ska kunna dem in och ut för att sedan utveckla marknadsföringen och verksamheten för deras behov. Vad kan du göra bättre för att din målgrupp ska gå till just dig jämfört med konkurrenterna? 

Bygg målgruppsprofiler eller personliga i termer av:

  • Ålder

  • Kön

  • Demografi

  • Plats

  • Preferenser

  • Behov

Läs mer om 5 steg till att identifiera din målgrupp

Förstå deras förväntningar och mål, för marknadsföring är mer än bara att synas, det är ditt varumärke, ditt svar, dina anledningar för kunden att stanna och köpa av dig. Marknadsföring: Varumärke, medvetande, engagemang, svar och konvertering

Analysera vart du står just nu. Vad kan förbättras, vad är dina förmågor?

Förstå vart du är nu Hur mäter du upp?

Ta tillfället i akt att bedöma din konkurrensposition med avseende på digital marknadsföring när det gäller din bransch sektor, kollegor, konkurrenter och kunder.

Förmågor – Bedöm dina interna förmågor, färdigheter och kunskaper med avseende på digital marknadsföring.

Aktiviteter – Bedöm omfattningen, djupet och effektiviteten av dina nuvarande digitala marknadsföringsaktiviteter över hela utbudet av digitala kanaler.

Det är viktigt att ha en ärlig och realistisk baslinje för dina nuvarande aktiviteter för att kunna definiera en meningsfull digital marknadsföringsplan för framtiden. Vill du lära dig mer?

Vi har framtagit denna enkla guide så att du ska kunna komma igång och förstå den digitala marknadsföringen lite bättre.

MVH Teamet från Webtal Solutions.

Screenshot 37 min

Ladda ned vår kostnadsfria PDF guide och lär dig göra klokare beslut online redan idag!

Du kommer efter denna kostnadsfria grundläggande kursen kunna:

  • Få bättre förståelse för digital marknadsföring
  • Göra bättre beslut som berör marknadsföringsbudget
  • Lära dig hur du lyckas synas bäst online
  • Tillämpa strategier på sociala medier för B2B och B2C
  • Ha något att luta dig tillbaka på berörande digital marknadsföring
  • Förstå vart resurserna bör läggas
  • Förstå när sökmotorer som Google belönar backlinks

Genom att trycka på ”ladda ned” godkänner du våra allmänna villkor och tillåter nyhetsbrev enligt aktuell lagstiftning. Dessa nyhetsbrev kan man självmant gå ur genom att klicka i botten att man inte vill ha fler. Då tas man automatiskt bort från listan.

Dela