SMO Marknadsföring och kundens mobil.

internet, social media, network-4463031.jpg

 

 

Mobil, SMO och marknadsföring.

Vi har pratat mycket om hur viktigt det är att ha närvaro på sociala medier och en hemsida som man kan marknadsföra så bra som det bara går.
Det finns dock en liten detalj kvar som är ytterst viktig att tänka på för hemsidor och sociala medier..

Anpassa verksamheten efter mobila enheter. 

  • 57% säger att de inte kommer att rekommendera ett företag med en dåligt mobilanpassad hemsida. 

  • 40% har bytt till en konkurrent just för att de haft en bättre mobilanpassad hemsida.

  • 37% av unga mellan 18 och 24 år gamla har kollat på deras telefoner de senaste fem minuterna. 

  • 55% av vuxna 24 till 40 år gamla har kollat på deras telefoner de senaste femton minuterna.

  • Hela 44% av dem som äger en telefon har kollat på den under den senaste halvtimmen.

Dessa siffror visar bara hur beroende vi är utav våra telefoner. Nu är frågan, hur kan vi ta nytta av detta?

Anpassa er hemsida efter mobila enheter

Vid skapande av hemsidor, sociala medier och digitala annonser är det upp till dig att göra det så kundvänligt som möjligt för alla typer av skärmar.
Anpassa alltid din text, dina bilder, dina knappar m.m efter mobiler och surfplattor.
Det är inget fel med att kolla på dina konkurrenter och jämföra, det är trots allt det bästa sättet att hänga med i utvecklingen utan någon komplex formell och marknadsanalys. Antalet konsumenter som använder sig utav mobila enheter blir bara större för varje dag, det beror på friheten och kontrollen en mobil kan leverera i deras vardag. Detta innebär i sin tur att närvaron på sociala medier ökar.

Vi har då mer än nog av giltiga skäl till att börja ta marknadsföringen på sociala medier allvarligare.

Idag använder ca 90% av befolkningen 16 år och uppåt sociala medier vilket är imponerande på hur många det faktiskt är som använder sig utav sociala medier i hela världen.
De flesta människor (kanske till och med du som läser detta inlägg) ser sociala medier som en plattform för att dela med sig lite av sin vardag för familj och vänner, kanske visa lite roliga bilder m.m.
Här på Webtal ser vi hur sociala medier kan ge näringsidkare stora möjligheter att med rätt SMO strategi få större exponering och effektivare marknadsföring. Om du har gjort din läxa så kan du nog också göra det!

Hur kan jag få mer exponering via Sociala medier?

Det första man skall tänka på är att SMO inte är en snabb process, utan en mycket prisvärd resa.
Det viktigaste är att analysera marknaden, vilka vill du nå ut till? Vad söker din målgrupp på? Planera vad du vill publicera i förväg, schemalägg dina inlägg med verktyg och tänk på att alltid hålla det relevant till din målgrupp.

Eftersom att utvecklingen sker relativt snabbt måste även du hänga med i svängarna, detta kan bli jobbigt om du har en verksamhet att sköta. Därför rekommenderas det att anlita en professionell byrå som underlättar SMO och annan digitalisering åt dig. Allt för att du kan fokusera på det som är viktigt med din verksamhet. Men om du ska sköta det själv får du notera att det finns stora skillnader på hur man ska sköta sitt konto beroende på om man är B2B eller B2C.

Program som du själv kan lära dig att använda:

https://buffer.com/

https://sproutsocial.com/

https://www.hootsuite.com/

https://www.socialoomph.com/

Lyssna på dina följare!

En stor del av SMO är att lyssna på dina följare. Svara på kommentarer, gilla hashtags, öka den digitala närvaron och skapa trender som skapar starka relationer. Förutom att göra kunderna lojala gör du även din sida mer intressant och rolig för de personer som följer dig.

Det blir mer personligt och gör att man sticker ut bland andra näringsidkare när man väl börjar fokusera på att kommunicera med följarna, när du lyckats identifiera dina kunder så kan du även lyssna på vad dem säger för att ta reda på vad dem vill höra. Vad kan du göra ännu bättre för att nå ut till fler?

Inlägg.

Som vi pratade om innan är det viktigt att med hjälp av SMO kunna identifiera vad dina kunder vill se mer utav.
Anpassa dina inlägg efter din målgrupp, gör inläggen relevanta till ditt innehåll och gör det anpassat efter vad din verksamhet vill stå för. Vad vill du att ditt företag ska förmedla?

Allt för ofta sker det att du inte lyckas nå ut till spekulanten, vilket i de flesta fall leder till att du förlorar dina blivande kunder. Glöm inte att analysera utvecklingen så att din SMO fungerar!

Missa inget viktigt, prenumerera på vår nyhetsbrev.

Dela