Kom igång med digital marknadsföring

Kom igång med digital marknadsföring

Introduktion till digital marknadsföring..

Året är 2021 och alla som äger en smart telefon har hela världens information i sin ficka. Detta gör det extremt mycket enklare för dig att nå ut till dina kunder med digital Marknadsföring. Det finns rad olika verktyg du kan använda för att synas, men det beror på din målgrupp.

Här är några grundläggande verktyg som kan få ditt företag att se resultat inom väldigt kort tid:

  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • Google Trends
  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin

Vilka använder dessa verktyg och varför bör du göra det?

Alla som vill driva in trafik till sin sida. Det kan till exempel vara bloggare, restauranger, snickare, e handlare eller andra företag som säljer tjänster / produkter. Oavsett online eller fysiskt så kommer alla som vill ha fler besökare på sin hemsida att har stor användning av dessa verktyg. Förutsatt att du har koll på din målgrupp, kan du exponeras till en mycket större grupp rätt människor och se att det på sikt att det stärker ditt varumärke/namn. Företag som bestämmer sig för att inte ta den digitala marknadsföringen seriöst kommer att missa många potentiella kunder. Dock är det viktigt att känna till att det inte finns någon regel på att bara företag får ta användning av dessa program.

Är det svårt att lära sig?

Absolut inte! Dessa har egna guider för hur du kommer igång och med tanke på årtalet vi lever i så finns all information du behöver på nätet.
Det viktigaste är att inte ge upp. Det må vara de bästa verktygen för resultat men det betyder inte att du inte behöver jobba.
Det är en upprepande process där man bör testa flera olika saker, dokumentera vad som fungerar bra och vad som inte fungerar för att tillämpa din egna statistik. Vart bör du lägga resurser för att få maximalt med besök/mikro/makro konverteringar?

Hur många eventuella kunder kan jag nå ut till?

Det är helt upp till dig hur många du vill nå ut till, hur du hanterar ”leads” och hur du använder dig utav din egna statistik och dokumentation. Därför är det extremt viktigt att göra marknadsanalyser utifrån din bransch och område innan du börjar. Du måste ta reda på hur du kan få ut det absolut bästa, lönsamma möjliga resultat med rätt statistik.
Även om det låter jobbigt så är det en väldigt standard process.

  • Forska om dina nyckelord
  • Lägg upp en budget
  • Spåra din trafik
  • Sök upp konkurrenter
  • Starta kampanj
  • Testa
  • Dokumentera
  • Förbättra

Det är väldigt många upprepande steg som tar en stund innan man märker av signifikanta resultat. Men när du väl har kommit igång och vet vad som fungerar bäst för dig och ditt företag kommer du att få se hur stor skillnad det blir för din verksamhet. Vill du ha hjälp? Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.

 

Nu när du har läst en enkel introduktion till grunderna för digital marknadsföring kan du läsa mer om varför dataanalys är viktigt och hur du kommer igång med att analyserar din hemsida och PPC – Varför det är viktigt för din marknadsföring.

Missa inget viktigt, prenumerera på vår nyhetsbrev.

Dela