PPC – Varför det är viktigt för din marknadsföring.

PPC

Vad är PPC och varför bör det användas?

PPC står för Pay-Per-Click och används för dina digitala annonser med hjälp ut av
Google Adwords. För att du skall få ut absolut bästa möjliga resultat utifrån dina kampanjer är det viktigt att veta vad PPC innebär, och hur det bör användas.

Med hjälp ut av “Pay-Per-Click” kan du enkelt:

  • Förstärka din visibilitet på nätet
  • Få mer klick
  • Få rätt personer till dina tjänster och/eller produkter.
  • Skapa fler makrokonverteringar
  • Nå ut till rätt målgrupp

Hur använder jag PPC?

PPC låter dig nå ut till din specifika målgrupp, och med hjälp av nyckelord kan du få mer besök än du någonsin anat. PPC låter dig lägga bud på dina nyckelord/annonser så att du kan välja vad som ska prioriteras för att maximalt nå ut till rätt kunder.
Det är ytterst viktigt att tänka på att desto mer pengar du investerar behöver inte betyda bättre resultat, allt beror på hur marknaden ser ut just nu.
Detta leder till att det är upp till dig att forska om hur marknaden ser ut, vad är det personer söker på och hur får du dem att stanna hos dig. Se vår andra guide om dataanalys.

Vad ska jag tänka på innan jag kör en kampanj?

Du skall alltid börja med att forska om nyckelord för att ta reda på vad dina potentiella kunder söker på. Då kan du enkelt få dem att hitta just dig. Detta tillsammans med SEO leder till att du får en klar bild över vad dina kunder letar efter online. Innan du bestämmer för att aktivera din kampanj bör du alltid sätta upp en budget eller flera beroende på hur många kampanjer du har. Utan budget kan du enkelt råka spendera mer pengar än vad du behöver. Vilket du måste analysera genom att se hur dina nyckeltal ser ut under en viss period. Du kanske måste öka eller minska budgeten baserat på dina resultat

Din målgrupp

Med hjälp av dina analyser och undersökningar kan du se hur du ska tillämpa PPC beroende på vilken målgrupp du har. Tänka till och undersöka detta är ytterst viktigt, för att den målgrupp som du har kan avgöra hur dina annonser ser ut. Skulle du publicera en annons utan specificerad målgrupp kan det sluta med att fel personer når din webbplats. Vilket leder till mindre sälj, slösande av din tid, energi och pengar.

Hur vet du att det går bra.

Det är bra att tänka på att en de annonser du gör inte alltid prestera så bra som du tänkt dig. Skulle det gå dåligt 1 vecka eller 2 betyder det bara att det är något som behöver ändras. Gör om gör rätt helt enkelt, prova dig fram med vad som presterar bäst! Glöm bara inte bort att följa dina egna riktlinjer och dokumentera hur utvecklingen ser ut, då kommer du se att en ökning på dina mikrokonverteringar blir till makrokonverteringar!

Vet du vart dina kunder är? Eller behöver du hjälp att komma igång och lyckas? Spana in våra tjänster eller kontakta oss så ser vi till att du lönsamt får maximalt med kunder genom rätt marknadsföring!

Dela