Därför är det viktigt att analysera data för din hemsida.

Därför är det viktigt att analysera data för din hemsida.

 

 

Vad är dataanalys?

 

För att kunna förstå vad det är som fungerar bra eller dåligt så måste du analysera och mäta trafiken på din hemsida. Utan mätning av data är det näst intill omöjligt att veta vad som är bäst för kunden. Om du analyserar och tillämpar data korrekt så kan du:

  • Öka ditt sälj
  • Öka hemsidans trafik
  • Spara kostnader för företaget
  • Få en insikt i hur det går
  • Identifiera vad som måste utvecklas
  • Förstå vart pengar ska investeras

Men hur fungerar detta?

Det är viktigt att förstå dina användare. Vad är dem inne på mest? Vart lämnar dina användare din sida som mest? Denna information är extremt viktigt för ditt företags överlevnad. För du kan snabbt se vad som måste förbättras, det kan vara att sidan laddar för sakta, att texten inte är tillräckligt säljande eller en annan mängd olika saker.

Varför analysera med Google analytics?

Med Analytics kan du läsa av dina användares beteende. Det vill säga läsa av hur länge dem är inne på en sida och vad dem klickar på. Genom att mäta denna data kan du snabbt och lätt se vad det är som är bra och dåligt med din hemsida. Vad är din aktuella avvisningsfrekvens och hur kan du förbättra den? Har du målsidor som du mäter? Vad är din genomsnittliga sessionslängd? Går det att förbättra den? 

Analytics med AdWords

Om du verkligen vill satsa så kan du även använda Google AdWords för att annonsera din hemsida med kampanjer. Det bästa är att det är snabbt och enkelt att använda, och inte för svårt att lära sig. Det finns flertal bra guider som bland annat Googles egna dokument och professionell hjälp du kan få, så att du får den absolut bästa användning av dessa program. Hur du skapar de mest produktiva kampanjerna avgör mycket med kunskap, erfarenhet och dokumentation/segmentering av konsumentbeteende. Har du anpassat dina kampanjer och sökord efter din målgrupp?

Kombinera olika tjänster

När du kombinerar Analytics med Google Adwords är det lätt att se hur dina kampanjer presterar efter varje klick, och om du verkligen spenderar dina pengar på rätt ställen. Det är väldigt viktigt att tillägga att du inte ska ge upp när en kampanj inte går bra, det betyder helt enkelt bara att det finns saker som kan förbättras. Gör om, testa och gör rätt helt enkelt! Våga prova nya saker och dokumentera resultatet över en period, på så sätt kommer din hemsida att driva in mer trafik, bättre än någonsin!

Lägg mål

Lägg även upp mål för dina kampanjer. Det är ytterst viktigt att alltid ha mål att sträva efter, utan mål kan det vara lätt att tappa bort sig själv och hamna i en ond spiral där ingenting förbättras. Efter att du har nått ett mål ska du genast skapa ett nytt och om du har ett hum om vad du gör kan du satsa högt! Även om du inte når målet så kommer du att ha utvecklats enormt mycket under tiden.

Summering:

  • Förstå vad som inte fungerar

  • Fixa det som inte fungerar

  • Förbättra resultat

  • Motivera och uppmuntra investeringar

  • Räkna ut värde.
  Spara tid, hyr en professionell webbyrå som marknadsför och analyserar åt dig. Kontakta Webtal eller spana in våra tjänster och se hur vi kan hjälpa dig nå dina mål.

Missa inget viktigt, prenumerera på vår nyhetsbrev.

Dela