Vad är E-mail marknadsföring? – Tips och guide för att du ska lyckas.

E-mail marknadsföring

Låt oss inleda med lite statistik..

Varför marknadsföra via e post?

För att enligt SCB så har år 2020, 87% av 16-85 åringar använt e post till olika ändamål. Detta är goda nyheter för företagare som vill skapa nya affärer inom en segmenterad grupp. Email likväl ett telefonsamtal är mycket personligt, så att få till detta rätt ser till att du kan konvertera kunden till fler köp genom att bygga broar, informera och skapa lojalitet.

Men hur går detta tilll?

Först måste vi ta reda på specifika mål och grunder vi vill stå på:

1. Vad är dina företagsmål?

Målen måste vara dumma, görbara, förståbara, hanterbara och nyttjande. Öka sälj? Få mer trafik?

2. Utveckla mindre mål för varje företagsmål.

Mål som är specifika strategier där du ska använda dig utav generella riktlinjer för att lyckas med dina ändamål. Lite som en milstolpeplan som efterföljs.

3. Identifiera dina KPIs

Meriter som hjälper dig att förstå hur det går för att nå dina mål, typiska KPIs för företag kan vara:

  • Klick
  • Totala öppningar
  • Öppningar under en viss period
  • Avvisningsfrekvens.
  • Trafik till hemsidan
  • Omvandling

4. Identifiera dina mål.

Målen är numeriska summeringar som du har valt för indikationer för lyckande eller misslyckande. Har vi gått upp denna veckan? Har vi lyckats öka våra öppningar? Har vi genererat önskad trafik till hemsidan?

 

Nu är det dags att skapa din e post:

5. Schemaläggning

Bestäm när du ska skicka iväg ert e post. B2B brukar man säga öppnar sin e post mellan: 10:00 – 12:00 och 14:00 – 16:00, medans B2C kan variera beroende på bransch. Tisdag – Torsdag är bäst, oftast går Fredagar ned med 8%.

6. Strukturera dina emails och undvik hamna i SPAM

– Relevant meddelande för specifik målgrupp

– En (eller fler) specifik och tydlig CTA (Call-To-Action)

– Personlig och betydelsefull mening, glöm inte bort att email är person till person.

-Ett mail mer personligt mail med ett namn har större statistisk sannoligkhet att öppnas än en mail med ”info@” ”noreply”

 

Rubrik

Paragraf

Punkter

Fet text

Text/bild balans

Länkar

 

7. Undvik att bli ”Spam”

Undvik för mycket text, bifogade filer och fraser så som ”tryck här” ”offert” ”gratis” osv. Det finns filter som ser till att du hamnar i skräpposten så se till att inte hamna i skräppost. Ett bra innehåll är avgörande så välj orden noggrant.

8. Kom ihåg att många kunder (inte alla) har avstängt mottagelse av bilder

Det rekommenderas inte att använda bilder som främsta kommunikationen. Bilden borde tvärtom stödja meningen i texten.

9. Testa testa testa

Nu när du kan grunderna är det bara att följa aktuell lagstiftning och köra! Glöm inte att: Dokumentera, utvärdera och tillämpa under hela processen tills du ser resultat.

10. Om du fortfarande inte lyckas med ditt mål..

Känner du dig fortfarande osäker? Lugn. Vi hjälper dig komma igång..

Anlita våra experter för dina digitala behov, vi kommer att finnas där under hela processen och leverera rapporter för utvecklingen av ert företags marknadsföring. Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning och ta reda på hur ni kan förbättra ert sälj idag! Se våra tjänster.

Missa inget viktigt, prenumerera på vår nyhetsbrev.

Dela