5 steg till hur man identifierar sin målgrupp som företagare.

pexels pixabay 270669

1. Ta reda på livsstilen

Är det sportiga unga eller är det upptagna vuxna? Vad är populärt för dem? För vem kan du förbättra eller bidra till livsstilen med din produkt eller tjänst? Hur kan du tala till en grupp genom din produkt, vad är deras värderingar? Till exempel är miljön en viktig faktor för konsumenten eller finns det kanske något annat sätt du formar synergi med deras livsstil? Reflektera. Detta kan hjälpa dig att få en bättre förståelse för din konsument och göra rätt beslut i din marknadsförings strategi.

2. Vad för problem kan du lösa?

Till exempel strävar Webtal efter att kunna ta hand om företags marknadsföringsbehov, oavsett Linkedin, seo, unikt skapade hemsidor eller reklamfilmer/foton. Vad kan du/ni underlätta och lösa åt konsumenter? Tänk att människan är lat, om du kan göra den latare har du en miljonidé! Vi är ju trotts allt upptagna, om vi kan spara undan energi åt de viktiga kan vi inte bara må bättre utan prestera bättre!

3. Vilka är dessa kunder?

Nu när du har en aning om kundens livsstil och problem som kan komma med den, vilka är dem verkligen? Om du gör en djupare analys och verkligen tar strategisk marknadsföring till en ny nivå så borde du försöka lära känna deras störst sannolika intressen, hobbyn och beteende mot livet. Vem är din vanliga kund? 

4. Varför just dessa kunder?

Varför är dem dina kunder och varför är andra inte det? Du/ni måste kunna separera vad en kund är och inte är, sätta riktiga gränser för att öka lojaliteten hos dem som verkligen är din målgrupp. Det finns inget värre än att förlora en kund åt konkurrenten för denne kan tala till din målgrupp bättre.

5. Vilka media vanor har målgruppen?

Var kan du nå din grupp? Hur gamla är de? Är det klokare att nå ut via reklam utomhus på till exempel en hållplats eller via radion? Sociala medier? Det avgör väldigt mycket hur din strategi ska se ut. Visst, en Karin som är 40 år kanske använder sociala medier och ser den nya glassen, men tar hon det lika seriöst som när hon får ett ”personligt” brev med lockande härliga sommarerbjudanden på glass? Kanske kanske inte! Men en sak är säker, gör din målgruppsanalys noggrann.

Dela